Γιατί Χρειαζόμαστε Συνδικάτα Δεδομένων για να Υποστηρίξουμε την Οικονομία Δεδομένων

Ο Shiv Malik, Διευθύνων Σύμβουλος του Ιδρύματος Pool, για τις Ενώσεις Δεδομένων και την αξία που προσφέρουν στην Οικονομία Δεδομένων

Στο δωδέκατο επεισόδιο του Voices of the Data Economy, είχαμε μια συζήτηση με τον Shiv Malik, Διευθύνων Σύμβουλο του Ιδρύματος Pool και πρώην επικεφαλής Ανάπτυξης της Streamr, όπου μίλησε με τα καλύτερα λόγια για μια νέα αποκεντρωμένη οικονομία δεδομένων. Κατά τη διάρκεια αυτής της συζήτησης, μας λέει πώς λειτουργούν οι Ενώσεις Δεδομένων, τις πραγματικές περιπτώσεις χρήσης τους και τις νομοθετικές ρυθμίσεις που υποστηρίζουν το μοντέλο της Ένωσης Δεδομένων. Ακολουθούν επεξεργασμένα αποσπάσματα από το podcast.

Σημείωση: Το επεισόδιο ηχογραφήθηκε στις 9 Απριλίου 2021 - όταν ο Shiv εργαζόταν με την Streamr.

(Αγγλικοί και Ελληνικοί Υπότιτλοι)

Τι είναι οι Ενώσεις Δεδομένων και πώς λειτουργούν;

Ως άτομα, όλοι παράγουμε πληροφορίες με τη μορφή δεδομένων, και μόνο λίγοι άνθρωποι τις συλλέγουν και επωφελούνται από αυτές. Δεν υπάρχει κανένας τρόπος για τους απλούς ανθρώπους που παράγουν την αξία να διατηρήσουν οι ίδιοι μέρος αυτής της αξίας. Ως εκ τούτου, η Ένωση Δεδομένων είναι ένας τρόπος συγκέντρωσης δεδομένων μεταξύ διαφόρων μερών και νομισματοποίησής τους ως σύνολο.

Ωστόσο, εξακολουθείτε να χρειάζεστε έναν οργανισμό στη μέση, επειδή αυτό το μοντέλο περιλαμβάνει την προσέγγιση των αγοραστών δεδομένων. Πρέπει να σηκώσετε ένα τηλέφωνο και να μιλήσετε με ανθρώπους - και οι μηχανές δεν μπορούν να το κάνουν αυτό ακόμα. Πολλοί άνθρωποι το έχουν αναπτύξει αυτό ακαδημαϊκά, αλλά κανείς δεν το έχει κάνει πρακτικά. Όταν προσπαθείς να το κάνεις στην πράξη, υπάρχουν μερικά πολύ μεγάλα εμπόδια.

Ένα πλαίσιο Ένωσης Δεδομένων παρέχει έναν τρόπο για τη συγκέντρωση των δεδομένων πραγματικού χρόνου ενός χρήστη μαζί με τα δεδομένα άλλων χρηστών και τη διανομή μεριδίου των εσόδων όταν κάποιος πληρώνει για να αποκτήσει πρόσβαση σε αυτά. Από μόνα τους, τα δεδομένα ενός ατόμου δεν έχουν μεγάλη αξία, αλλά όταν συνδυάζονται σε μια ένωση δεδομένων, μπορούν να συναθροιστούν σε ένα ελκυστικό προϊόν για τους αγοραστές για να εξάγουν πληροφορίες. Αυτή είναι η μαζική πώληση και έχει τη δυνατότητα να δημιουργήσει μοναδικά σύνολα δεδομένων, δίνοντας κίνητρα σε άτομα να ανταλλάξουν δεδομένα που δεν ήταν προηγουμένως διαθέσιμα.

Ενώσεις Δεδομένων ως πηγή εσόδων για τα IoTs

Τα smartphones μας είναι ισχυρές συσκευές που συλλέγουν πληροφορίες μέσω εσωτερικών αισθητήρων. Το μόνο που έχετε να κάνετε είναι να δημιουργήσετε μια εφαρμογή που συλλέγει ένα συγκεκριμένο σύνολο δεδομένων - και στη συνέχεια μπορείτε να φανταστείτε ότι υπάρχει ένα χρηματικό κίνητρο για τους ανθρώπους να το κάνουν αυτό.

Γιατί έχουμε μόνο μία εφαρμογή χαρτών (Google) ή ίσως δύο - και ανήκουν στην ίδια εταιρεία; Ο λόγος είναι ότι έχουν μονοπώλιο στην τοποθεσία μας και εμείς δημιουργούμε αυτό το μονοπώλιο με το να μοιραζόμαστε ελεύθερα τα δεδομένα μας - ή μάλλον δεν έχουμε επιλογή. "Θα ήθελα άλλες επιλογές - αλλά βιώσιμες. Αν τους αφαιρέσετε τα ακατέργαστα σύνολα δεδομένων (συσκευές), ο καθένας μπορεί να δημιουργήσει εφαρμογές πάνω στα ακατέργαστα σύνολα δεδομένων. Αυτός είναι ο κόσμος στον οποίο θέλουμε να ζήσουμε", λέει ο Shiv.

Τα προβλήματα με τα σύνολα δεδομένων και τις δομές

Αναπτύσσοντας τα εγγενή προβλήματα με τα δεδομένα που συλλέγονται από κινητές συσκευές μέσω αισθητήρων, ο Shiv σχολιάζει: "Από την οπτική των αγοραστών δεδομένων, αυτά είναι επίσης απαίσια δεδομένα. Γιατί θέλετε να συλλέγετε δεδομένα κρυφά κατασκοπεύοντας τους χρήστες σας που έχετε θάψει τη συγκατάθεση στη σελίδα 70 ενός συμβολαίου που κανείς δεν έχει διαβάσει; Παίρνετε δεδομένα απλώς ως υποπροϊόν πλέον της ψηφιακής μας ζωής, ενώ στην πραγματικότητα θέλατε πραγματικά να είστε το προϊόν. Αυτό είναι το πρόβλημα που λύνουν οι Ενώσεις Δεδομένων - αν θέλετε να δημιουργήσετε καλά προϊόντα δεδομένων, βάλτε ανθρώπους να δημιουργήσουν τα δεδομένα που πραγματικά θέλουν να είναι μέρος αυτού και χαίρονται να το κάνουν. Έτσι δημιουργούνται καλύτερα προϊόντα δεδομένων - πιο πλούσια, σταθερά, ενδιαφέροντα και βιώσιμα".

Ένα άλλο πρόβλημα είναι ότι οι χρηματιστές δεδομένων χρεοκοπούν συνεχώς. Η Cambridge Analytica είναι η πιο διάσημη. Πρόσφατα, υπήρξε η Jumpshot, μια θυγατρική του γίγαντα προστασίας από ιούς Avast, η οποία πτώχευσε πέρυσι, αναφέρει το Vice. Η εταιρεία είχε έσοδα 30 εκατ. δολάρια, τα οποία προβλέπονταν να φτάσουν τα 70 εκατ. δολάρια, με 400 υπαλλήλους. Το Vice ανέφερε: "Ένα πρόγραμμα προστασίας από ιούς που χρησιμοποιείται από εκατοντάδες εκατομμύρια ανθρώπους σε όλο τον κόσμο πουλάει εξαιρετικά ευαίσθητα δεδομένα περιήγησης στο διαδίκτυο σε πολλές από τις μεγαλύτερες εταιρείες του κόσμου, διαπίστωσε κοινή έρευνα των Motherboard και PCMag. Η αναφορά μας βασίζεται σε δεδομένα χρηστών που διέρρευσαν, συμβόλαια και άλλα έγγραφα της εταιρείας, τα οποία δείχνουν ότι η πώληση αυτών των δεδομένων είναι εξαιρετικά ευαίσθητη και σε πολλές περιπτώσεις υποτίθεται ότι παραμένει εμπιστευτική μεταξύ της εταιρείας που πουλάει τα δεδομένα και των πελατών που τα αγοράζουν".

Ποια μέρη του κόσμου είναι πιο δεκτικά στις Ενώσεις Δεδομένων;

Θεωρητικά, κάθε κυβέρνηση θα πρέπει να είναι υπέρ στις Ενώσεις Δεδομένων, διότι παρέχουν δύο οφέλη. Πρώτον, δίνουν σαφώς μια χρηματική αξία στους απλούς ανθρώπους και την επιστρέφουν στους απλούς ανθρώπους - σε αντίθεση με τις εταιρείες που συνήθως βρίσκονται εκτός της χώρας τους. Αν είστε με οποιονδήποτε τρόπο δημοκρατική ή λαϊκιστική κυβέρνηση - αυτό ακούγεται ωραίο. Δεύτερον, ανοίγει επίσης την καινοτομία και είναι πραγματικά καλό για τις επιχειρήσεις.

Μπορείτε επίσης να δείτε ότι τα δικαιώματα στη φορητότητα των δεδομένων έχουν ήδη αρχίσει να αναπτύσσονται στην Ευρώπη. Σύμφωνα με αναφορά της Deloitte:

  • Το 76% των ερωτηθέντων γνωρίζει το δικαίωμα φορητότητας των δεδομένων.

  • Το 9% αποκάλυψε ότι έχει ήδη υποβάλει αιτήσεις φορητότητας.

  • Το 23% δεν έχει ακούσει για το δικαίωμα.

  • Το 24% δήλωσε ότι δεν προτίθεται να το χρησιμοποιήσει.

Είναι ενδιαφέρον ότι το 81% των ερωτηθέντων από χώρες της ΕΕ γνωρίζει το δικαίωμα στη φορητότητα των δεδομένων.

  • Η Ολλανδία και η Γαλλία κατέχουν την πρώτη θέση όσον αφορά την ευαισθητοποίηση, με ποσοστό 83%.

Μόνο το 68% των ερωτηθέντων σε χώρες εκτός ΕΕ έδειξε να γνωρίζει το συγκεκριμένο δικαίωμα.

  • Η Αυστραλία και ο Καναδάς κατέγραψαν τη χαμηλότερη ευαισθητοποίηση: 60% και 62% αντίστοιχα. Αυτό θα μπορούσε να αποδοθεί στο γεγονός ότι είναι το μόνο νέο δικαίωμα δεδομένων που έχουν οι καταναλωτές και, ως εκ τούτου, το έχουν εξασκήσει λιγότερο στο παρελθόν.

"Όπου η Ευρώπη ηγείται, νομίζω ότι θα ακολουθήσουν και άλλες χώρες, ιδίως όσον αφορά τον Γενικό Κανονισμό για την Προστασία των Δεδομένων (ΓΚΠΔ). Λαμβάνουμε καλές εντυπώσεις από τις ΗΠΑ και πιστεύω ότι το Ηνωμένο Βασίλειο θα προσπαθήσει να καλύψει το χαμένο έδαφος για πολιτικούς λόγους. Η Ινδία, επίσης, έχει μια φυσική απήχηση σε αυτού του είδους το μοντέλο λόγω του συνεργατισμού του απλού λαού. Είναι ενσωματωμένος στην οικονομική ιστορία της χώρας τα τελευταία 100 χρόνια και είναι επίσης μια δημοκρατική χώρα. Δεν ξέρω πού θα πάει η Κίνα μαζί τους".

Μπορούν οι Ενώσεις Δεδομένων να αποκτηθούν; Μπορούμε να επιλέξουμε σε ποιον θα πουλήσουμε τα δεδομένα μας;

Προς το παρόν, δεν διαθέτουμε τεχνολογικό τρόπο για να σηματοδοτήσουμε τις προτιμήσεις των μελών μιας Ένωσης Δεδομένων. Αλλά δεν είναι τόσο δύσκολο να ενσωματωθεί κάτι τέτοιο, σύμφωνα με τον Shiv. Σε μια ιδανική περίπτωση, οι άνθρωποι θα μπορούσαν να πουν στην αρχή: αυτά είναι τα είδη των οργανισμών στους οποίους ενδιαφέρομαι να πουλήσω. Θα μπορούσατε επίσης να εμπιστευτείτε έναν συνεταιρισμό δεδομένων στον οποίο πιστεύετε για να λάβει αυτές τις αποφάσεις για εσάς. Ένα πρόσφατο σύστημα της ΕΕ βασίζεται σε αυτό το εμπιστευτικό μοντέλο. Λέει ότι αν είστε συνεταιρισμός δεδομένων, πρέπει να έχετε νομικό καθήκον φροντίδας προς τα μέλη σας. Τον περασμένο Νοέμβριο, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσίευσε το σχέδιο της Πράξης για τη Διακυβέρνηση των Δεδομένων, το οποίο καθορίζει ένα πλαίσιο αδειοδότησης και κανονιστικών ρυθμίσεων για τις ενώσεις δεδομένων - ή τους διαμεσολαβητές δεδομένων, όπως τους αποκαλούν - το οποίο θα δώσει σε αυτόν τον εκκολαπτόμενο τομέα μια τεράστια ώθηση από άποψη χρηματοδότησης, εμπιστοσύνης, σταθερότητας και διασφάλισης και θα διαφημίσει μια κατεύθυνση ταξιδιού στον κόσμο. Ανακοίνωσαν επίσης ότι θα διατεθούν 2 δισ. ευρώ σε χρηματοδότηση για όσους επιδιώκουν να δημιουργήσουν λογισμικό που θα τους επιτρέπει την υλοποίηση έργων Ένωσης Δεδομένων.

Δεν έχουμε φτάσει ακόμα εκεί, αλλά κάποια στιγμή θα πείτε "θέλω να πουλάω δεδομένα μόνο σε φιλανθρωπικά ιδρύματα και πανεπιστημιακούς ερευνητές". Αυτό θα σας βάλει σε έναν διαφορετικό σύνολο δεδομένων, και μόνο αυτά τα σύνολα θα μπορούν να αγοραστούν από συγκεκριμένους τύπους αγοραστών.

Ο Shiv λέει ότι αν μια μέρα η Google αποφασίσει να αγοράσει Συνδικάτα Δεδομένων, αυτό θα είναι πρόβλημα. "Προφανώς, αυτό στοιχειώνει πολλούς ανθρώπους, αλλά σίγουρα στοιχειώνει και εμένα. Θα ήθελα πολύ να δω ότι δεν μπορείτε να αναγκάσετε τους φορείς των Συνδικάτων Δεδομένων που έρχονται ως επιχειρηματίες να είναι συνεταιρισμοί. Θα ήθελα όμως μια ομοσπονδία συνεταιρισμών. Εάν αυτό δεν λειτουργήσει, τότε με την εμπιστευτική πτυχή αυτής της νομικής υποχρέωσης φροντίδας - πιθανώς θα καταστήσει πραγματικά δύσκολο για την Google να αγοράσει σύνολα δεδομένων".

Και προσθέτει: "Το μοντέλο του token βοηθά επίσης, επειδή το νόημα των tokens είναι ότι μπορείτε να αποσυνδέσετε το κεφάλαιο και την ιδιοκτησία ενός υποκείμενου κεφαλαιουχικού περιουσιακού στοιχείου από τη χρησιμότητα και την αξία. Και αν μπορείτε να το κάνετε αυτό, μπορείτε να γυρίσετε τα έσοδα σε ανθρώπους και στη συνέχεια να μην χρειάζεται να πουλήσετε το μετοχικό σας κεφάλαιο σε κανέναν που βοηθά επίσης με τα συνεταιριστικά πράγματα. Αλλά είναι δύσκολο. Όλα αυτά τα πράγματα είναι πράγματα που πρέπει να σκεφτούμε. Και ξέρω γιατί αυτό με κρατάει ξύπνιο τη νύχτα".

Ακολουθεί μια λίστα με τις επιλεγμένες χρονικές σφραγίδες για τα διάφορα θέματα που συζητήθηκαν κατά τη διάρκεια του podcast:

2:10-5:25: Η πορεία του Shiv από την ερευνητική δημοσιογραφία δεδομένων στον ευαγγελιστή της Ιδιωτικότητας των Δεδομένων και των Ενώσεων Δεδομένων

5:25-10:59: Τι είναι οι Ενώσεις Δεδομένων και πώς λειτουργούν; Παραδείγματα Ενώσεων Δεδομένων

10:59-14:20: Πώς μπορούν να νομισματοποιηθούν οι Ενώσεις Δεδομένων με διαφορετικές περιπτώσεις χρήσης;

14:20-22:15: Ενώσεις Δεδομένων ως πηγή εσόδων για τα IoTs

22:15-25:20: Ποια μέρη του κόσμου είναι δεκτικά στις Ενώσεις Δεδομένων και πώς έχουν βοηθήσει οι νομοθετικές ρυθμίσεις;

25:20-29:30: Μπορούν οι Ενώσεις Δεδομένων να αποκτηθούν; Μπορούμε να επιλέξουμε σε ποιον θα πουλήσουμε τα δεδομένα μας;

29:30 - Τέλος: Γιατί το Blockchain και τα δεδομένα πρέπει να συμβαδίζουν: Ο ρόλος των Αποκεντρωμένων Αυτόνομων Οργανώσεων (DAOs) Δεδομένων στις Ενώσεις Δεδομένων


Ακολουθήστε το Ocean Protocol στο Twitter, το Telegram, το LinkedIn, το Reddit, το GitHub και το Newsletter για ενημερώσεις και ανακοινώσεις του έργου. Και συνομιλήστε απευθείας με άλλους προγραμματιστές στο Discord.


Πρωτότυπο Άρθρο (Αγγλική): Why We Need Data Unions to Support the Data Economy

Συντάκτης Πρωτότυπου Άρθρου: Diksha Dutta

Ημερομηνία Συγγραφής Πρωτότυπου Άρθρου: 30 Απριλίου 2020